Wednesday, November 11, 2009

Tak tahu..ntah la..

Assalammualaikum..

Selepas membaca tajuk di atas,apa yang bermain difikiran anda?adakah anda TAHU?atau TIDAK TAHU?

mesti anda tertanya-tanya apa sebenarnya yang saya hendak katakan..paling tidak pun,membaca isi kandungan tajuk itu supaya anda TAHU,apa sebenarnya yang saya hendak sampaikan..

Sebenarnya saya ingin berkongsi sedikit apa yang saya fikirkan..cuba anda fikir,berapa kali dalam sehari anda berkata "tidak tahu" "entah la" dan ayat-ayat 'cinta' sebegitu? adakah anda tergolong dalam golongan mereka yang kerap menyebut perkataan tersebut atau bagaimana?

Apa yang ingin saya kongsikan..betapa mudahnya kita melepaskan diri daripada sesuatu dengan berkata "tidak tahu" bukan? tetapi pernahkah kita berfikir ia sebenarnya menunjukkan betapa rendahnya upaya kita..betapa kita tidak bersungguh-sungguh melakukan sesuatu..

nak tau kenapa?aha..inilah isi sebenar entri ini..sebab..berkata "tidak tahu" sendiri menunjukkan betapa kita tidak berusaha untuk mencari jawapan..kita hanya mencari jalan mudah untuk tidak di soal lagi..so, satu jawapan sudah cukup untuk menutupi semua yang akan ditanyakan..

sedarkah kita..ia sebenarnya menunjukkan betapa TIDAK BIJAKnya kita..dalam erti kata lain..Pemikiran agak rendah..

Instead of saying "tak tahu/entah la"..why don't we say "nanti saya cuba cari" ataupun "saya cuba tanya someone"..banyak lagi la kata-kata yang boleh digunakan untuk MENGGANTIKAN "tak tahu" tersebut..

Jika selama ini kita asyik menggunakan "tak tahu"..apa kata kita ubah start dari saat ini menggunakan perkataan lain..sekurang-kurangnya..akan terlihat usaha kita dalam menyelesaikan sesuatu itu..

Buka hati..buka minda..renung-renungkan lah..

ZM: Never say 'i don't know' in any kind of situation..

0 530 Pendapat:

 
;