Wednesday, April 29, 2009 0 530 Pendapat

Lemon Tree-Fools Garden

I'm sitting here in a boring room
It's just another rainy Sunday afternoon
I'm wasting my time, I got nothing to do
I'm hanging around, I'm waiting for you
But nothing ever happens -- and I wonder

I'm driving around in my car
I'm driving too fast, I'm driving too far
I'd like to change my point of view
I feel so lonely, I'm waiting for you
But nothing ever happens, and I wonder

(Chorus)
I wonder how, I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue blue sky
And all that I can see is just a yellow lemon tree
I'm turning my head up and down
I'm turning, turning, turning, turning, turning around
And all that I can see is just a yellow (another) lemon tree

La, la da dee da, etc.

I'm sitting here, I miss the power
I'd like to go out taking a shower
But there's a heavy cloud inside my head
I feel so tired, put myself into bed
Where nothing ever happens -- and I wonder

Isolation is not good for me
Isolation -- I don't want to sit on a lemon tree
I'm stepping around in a desert of joy
Baby anyhow I'll get another toy
And everything will happen -- and you'll wonder

Repeat Chorus

And I wonder, wonder
I wonder how I wonder why
Yesterday you told me 'bout the blue, blue sky

And all that I can see
And all that I can see (dit dit dit)
And all that I can see is just a yellow lemon tree
Tuesday, April 28, 2009 0 530 Pendapat

The Unborn


Assalammualaikum..semoga hari ini lebih baik dari semalam..amin..

sekadar review..hari ahad lepas, aku menonton satu cerita menarik di pawagam..namun aku bukan pergi berseorangan ataupun bersama teman lelaki..cuma beberapa orang kawan yang telah bertahun tidak berjumpa..dipendekkan cerita..mulanya kami ingin menonton 'fast & farious 4', namun atas permintaan majoriti, kami membuat keputusan untuk menonton 'the unborn'..satu cerita seram..satu cerita dari barat.


Ceritanya begini:-

seorang wanita bersiar-siar dan tiba-tiba dia terjumpa satu daripada sepasang sarung tangan ditengah jalan..apabila dia menoleh,dia melihat seorang kanak-kanak yang dikenalinya berada di belakang tanpa memakai sarung tanga pada tangan kanannya..dia menoleh lagi dan mendapati seekor anjing yang memakai topeng..dan kemudian topeng tersebut di tinggalkan di kawasan lapang..apabila dia mendekati dan menggali tanah..tiba-tiba dia tergali satu jasad bayi yang meninggal dunia sebelum sempat di lahirkan..

dia sebenarnya bekerja sebagai penjaga kanak-kanak di sebuah rumah jirannya..pada suatu hari, dia mendapati yang abang kepada bayi yang dijaganya mengajar adiknya melihat cermin..apabila dia bertanya..budak lelaki itu memukulnya dan berkata "Jomby wants to be born"

beberapa hari selepas itu..pelbagai kisah seram dialami wanita tersebut dan sehingga akhirnya dia menemui jawapannya.. sebenarnya..dia dilahirkan kembar..begitu juga ibu dan neneknya..bagaimanapun.. datuknya (kembar kepada neneknya) mati dan kemudian satu roh lain menghuni jasad datuknya..kemudian..ia ingin berpindah kepada anak yang dikandung ibunya (abang kembarnya) dan menyebabkan abang kembarnya mati sebelum dilahirkan..dan juga menjadi punca ibunya membunuh diri..akibat tekanan dan gangguan makhluk tersebut..

kemudian, makhluk tersebut menganngunya setiap hari..satu demi satu kawan yang cuba membantunya dibunuh oleh makhluk tersebut..termasuklah neneknya..

dia cuba mendapatkan bantuan dari seorang paderi yahudi dan upacara menghalau makhluk tersebut pun dijalankan..peristiwa menyeramkan berlaku lagi dan semakin ramai yang menjadi mangsa makhluk tersebut..

pengakhirannya..makhluk tersebut berjaya ditewaskan dan dia mendapat jawapan..mengapa baru sekarang makhluk tersebut menganggunya..rupa-rupanya dia mengandung bayi kembar..

ZM:tak faham sebenarnya cerita ni..
Monday, April 20, 2009 0 530 Pendapat

Kelebihan Di sebalik BISMILLAH

Mukjizat di sebalik BISMILLAH BISMILLAH adalah sebutan/nama sin gkat dari lafaz ' BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM ' yang bermaksud ' Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. ' KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH
1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.
2. 'BISMILLAH untukmu dan umahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. ' (Hadith Qudsi)
3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.
4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sa kit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.
5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.
6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19 ( QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas ' ud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '
7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '
8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.
9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya.
10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.
11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.
Saturday, April 18, 2009 0 530 Pendapat

Kawan, teman atau SAHABAT



Assalammualaikum..

Alhamdulillah..masih diberikan peluang untuk menambah entri dalam blog usang ini..hari ini aku ingin berbicara sedikit tentang kawan, teman dan sahabat..

bila kita berbicara tentang kawan,teman dan sahabat..di fikiran kita terbayang orang yang rapat dengan kita..teman atau kawan adalag sama..mungkin dari segi perkataan agak berbeza..namun...ia mempunya makna yang serupa..begitu juga dengan sahabat..merujuk pada kamus dewan versi terkini..sahabat juga seerti dengan kawan atau teman..tetapi dalam kehidupan sebenar..ianya cukup berbeza..

Tidak semua kawan itu sahabat, tapi..semua sahabat itu kawan..mengapa? Orang yang hanya rela menjadi kawan tidak sanggup untuk menjadi sahabat..manakala..sahabat secara automatik akan menjadi kawan..

Ada satu cerita yang saya ubah sedikit..

KAWAN dan SAHABAT sedang berjalan-jalan di tepi hutan..mereka kehausan..semasa berehat di bawah pokok..SAHABAT pergi ke tepi sungai dan membawa air untuk KAWAN sehinggalah hilang rasa dahaga..mereka meneruskan perjalanan..Tiba-tiba, mereka terserempak dengan seekor harimau..KAWAN terus lari dan membiarkan SAHABAT terkial-kial berusaha menyelamatkan dirinya..mengapa seperti itu?

Ini kerana..KAWAN belum bersedia untuk berkorban untuk SAHABAT..manakala SAHABAT pula akn berusaha untuk membantu si KAWAN..

Begitulah kehidupan..kita mungkin ramai kawan..namun dalam semua kawan itu..adakah mereka sahabat?

kawan ketawa mudah di cari..kawan menangis yang paling sukar..bila kita senang..ramai yang ingin berkawan dengan kita..bila tiba waktu susah..semua entah ke mana hilangnya..Paling penting..tanya diri kita..adakah kita ini sahabat atau kawan semata-mata..Tepuk dada..tanya diri..

cukuplah dulu entri untuk kali ini..insyaAllah..akan ditambah dari semasa ke semasa..

Wassalam..

ZM:Cukup kenal..mana KAWAN dan mana SAHABAT..
Monday, April 13, 2009 1 530 Pendapat

Hikmah Dari Ujian Ilahi


Asalammualaikum..


hari ni tak berapa sihat..demam..mungkin kerana cuaca yang tidak menentu..atau pun mungkin kerana duduk 8 jam dibawah air-cond setiap hari..maklumlah..suasana bekerja..dulu kat kolej pun,banyak kali juga aku demam..tapi tak mengapa..demam tu tandanya Allah masih menyayangiku lagi..Dia masih mengingati aku..Alhamdulillah..


Apa yang aku pasti ini ujian daripadaNya..supaya aku lebih tabah menghadapi kehidupan ini..Ia juga mengingatkan aku supaya tidak mudah lupa padaNya..Alhamdulillah...


Sebenarnya..aku cuba mengelakkan diri dari menambah entri yang 'entah apa-apa'..jadi hari ini aku ingin berbicara sedikit tentang ujian..atau apa-apa pun yang sama makna dengannya..


setiap hari kita diuji olehNya..kadangkala ujian yang serupa..kadangkala ujian yang berbeza..namun tak semua daripada hambaNya menerima ujianNya dengan hati yang terbuka..andaikata boleh memilih,ramai yang kan memilih untuk tidak diuji..


namun,kita tidak sedar,sebenarnya ujian itu yang menjadikan kita kuat..bagaimana ini boleh terjadi?neutralnya..manusia adlah insan yang lemah..kita adalah hamba..Asasnya kita adalah seorang bayi yang tak mampu melakukan apa-apa pun tanpa bantuan..semasa kecil,kita belajar untuk bertatih..berulangkali kita jatuh..itu adalah ujian..bagaimanapun,kita terus bangun dan melangkah walaupun kita terjatuh..bukankah itu kekuatan?


Allah tahu aqkan kemampuan hambanya..Dia tidak akan membebankan hambaNya dengan sesuatu yang tidak mampu ditanggung oleh mereka..Dia cuma ingin mengajar kita menghadapi kehidupan dengan kekuatan dan belajar dari kesilapan..


Buka Mata Buka Minda..Lihat dengan Mata hati

renung-renungkan!!


ZM: Pernah mendapat ujian yang paling besar dalam Hidup..Kehilangan 2 Orang yang tersayang..then,rumah terbakar..namun semuanya ada hikmah..
Sunday, April 12, 2009 0 530 Pendapat

8 Semester di IIC

Asalammualaikum..
Alhamdulillah..hari ini tidak terlalu sibuk dengan urusan dunia..walaupun ada kerja..tapi tidaklah terlalu banyak seperti hari-hari biasa..so,hari ni ada masa untuk menambah entri dalam blog ni..

hari ini aku nak berkongsi tentang kenangan di IIC (International Islamic College) dimana aku menghabiskan 2 tahun setengah untuk memperolehi segulung diploma (ye ke?)..Tapi aku nak cerita tentang Lecturers yang mengajar aku & subjek-subjek yang aku ambil di sana selama 8 semester..(masih ingat lagi tau!)

Semester 1
-English Level 1 (Ms. Nathirah)
-English Level 2 (Mr. Hashim Ghani)

Semester 2
-Intro. to Islamic Education (ms. Asma' Othman/Skg dah jadi Mdm. Asma')
-English Level 3/Advance English 1 (Ms. Aimi-Sir Fazil)
-Pengenalan Bahasa melayu Pra-Sekolah (Ms Nabilah)
-Early Numeracy for young children (Ms. Rajwani)
-Intro. to history & Philosophy in Early Childhood Education(Ms. Hasniah)
-Am I Good Muslim (Mdm. Wan Zainirah)

Semester 3
-Islamic Studies (Mdm.Wan Zainirah)
-Intro. to Child Development(Mr. Fatah)
-Intro. to Arabic Language (Ust. Fahed Mar Omar)

Semester 4
-Intro. to Curriculum for Pre-school children (Mdm. Nurul Aidil )
-Intro. to Islamic Early Childhood Education (Mdm. Cik Puan Nurul Hani)
-Intro. to Childcare, health and Nutrition & Learning in Young Children(Mdm. Gee)
-Islamic Ethics (Ms. Haslina)
-Professional Muslim:to be or not to be (ms. Rajwani-Mdm. Gee)

Semester 5
-Malaysian Studies (Mr. kamarul Shahrizat/Mr.K-Bukan datuk K tau!)
-Early Literacy for Children & Early Environmental Science for Children (Mr. Abd.Fatah)
-Understanding Child Behavior (Mr. Husammuddin)
-Fardhu 'Ain (Ms. Jaslinda-Mdm Ratna-Mr. Fatah-Ms. Rajwani)
-Concept of Islamic Belief (Mdm. Wan Zainirah)
-Virtues vs Vices (Mr.K)

Semester 6
-Parental Involvement In Childhood Education(Mdm Asma')
-Intro to. Pre-School Arabic (Mdm. Syadiah)
-Intro. to Pre-School English (ms/Mdm Fadhilah)


Semester 7
-Art & Craft ( Mdm. Gee)
-Intro. to IT (Lupa r nama dia)
-Intro. to Special Needs in Education (Mdm. Fairuz Ain bt. Harun)
-Young Muslim Practical Life Exercises (mdm. Arlina)
-First Aid Course (Ms./Mdm Nadia Natrah bt Hamdan)
-Managing A Pre-School (Mdm. Puteri Azlian)
-Advance English 2 ( lupa dah nama lecturer tu..huhu..)
-The Junior Apprentice (Ms.Ehsan- Mdm. Nadia)

Semester 8
-Industrial Training (ACAD Supervisor,Mdm Aidil & Mdm Gee)
-Ibadah Camp


Akhirnya tamatlah pembelajaranku di IIC..Ini saja apa yang aku ambil selama 2 tahun 8 bulan tu..walaupun kini aku berstatus Graduated student..aku masih juga sebahagian daripadanya..banyak kenangan aku selama tempoh tersebut..tapi aku akan cerita di lain waktu..sampai sini dulu buat masa ini..Wassalam..

Ziel: masih lagi mengelak dari 'entri ntah apa-apa la'
Tuesday, April 07, 2009 0 530 Pendapat

Pokok Mangga Penuh Kontroversi


salam..

hari ni nak berkongsi satu lagi entri menarik..mungkin apabila membaca tajuk di atas,anda tertanya-tanya..apa sebabnya pokok mangga tersebut penuh 'kontroversi'?

Alkisahnya bermula..ada seorang hamba Allah menanam biji benih mangga/mempelam dibawah panas terik..dia sendiri tidak tahu bahawa benih yang ditanamnya itu bakal menimbulkan kontroversi satu hari nanti..dia menjaga benih mangga tersebut dengan sepenuh hati dan berharap yang apabila benih tu membesar..ia akan memberi manfaat kepada manusia..


kemudian..hari demi hari berlalu..tahun demi tahun..biji benih tersebut membesar dan menjadi sepohon pokok yang kukuh dan tak tumbang dek taufan..tapi malangnya..tuan yang membesarkannya..terlebih dahulu dipanggil Ilahi..namun kini pokok tersebut tidak memerlukan tuannya..ia kini boleh berdikari dan hidup sendiri dengan izin Allah S.W.T..


apa yang menjadi kontroversi..pokok tersebut lain dari yang lain..bukan kerana ia ada penyakit down sindrom..atau apa pun yang membuatkannya menjadi pelik..tapi tahap kesuburannya..pokok ini membesar menjadi pokok yang sihat..walaupun tanpa jagaan tuannya..ia membesar dan terus membesar sehinggalah pada satu tahap dimana telah sampai usia matangnya sebagai sepohon pokok..barulah ia berhenti membesar..


kemudian..ia menghasilkan buah yang amat lazat sekali (menurut penduduk sekitar)..buah mangga dihasikannya berbeza rasanya dengan buah mangga yang terdapat ditempat lain..manakala sesiapa yang memankan buah dari pokok tersebut dipercayai tidak akan mudah diserang penyakit..

pelbagai andaian dibuat..ada yang mengatakan pokok tersebut mempunyai 'penunggu' atau 'penjaga' setelah kematian tuan empunya..dan pelbagai lagi andaian pelik masyarakat..ia akhirnya mencetuskan 'kontroversi' dikalangan masyarakat..

kemudian, beberapa orang bijak pandai..datang untuk mengkaji apa yang menyebabkan pokok tersebut lebih besar dan subur daripada pokok mangga yang biasa..setelah beberapa lama..akhirnya..mereka menemui jawapannya..


nak tau jawapannya?


sebenarnya..pokok tersebut ditanam betul-betul di tengah-tengah kawasan perkuburan..apa yang kita tau..akar pokok akan menjalar dan mencari segala khasiat dan nutrien dibawah tanah..jadi..apa yang membuatnya lebih subur dan sihat? anda fikirlah sendiri!


macam mana?best tak cerita ni?


ZM: Sangat suka buah mangga..sampai kena sengat lebah pun tak perasan!
Monday, April 06, 2009 0 530 Pendapat

Akhirnya 'bebas'



salam..tergerak tangan untuk menambah satu lagi entri dalam blog usang ini..

semalam..13 tahanan ISA dibebaskan..Gembira buat kaum keluarga mereka..mereka ialah..dua peguam Hindraf,seorang ahli Jemaah Islamiyah (JI), 7 ahli Darul Islam dan bakinya adalah warga myanmar yang memalsukan dokumen perjalanan..

bukan itu isu utamanya..tapi apa yang ingin aku perkatakan disini cuma salah seorang..atau mungkin dua orang daripada mereka..tapi bukan apa yang mereka lakukan atau apa yang terjadi..ianya tentang peribadi..tidak ada sangkut paut dengan ISA ataupun politik..

Dua daripada mereka..Mohd. Nazri Dollah dan En. Mohd. Arsyad Patagari adalah orang yang aku kenal..mereka adalah bekas tenagan pengajar di sekolah lamaku..

Tapi aku ingin berkongsi sedikit cerita tentang En.Mohd. Nazri Dollah atau lebih dikenali dengan panggilan Ust.Nazri..

kami mula mengenalinya ketika berada di tingkatan satu..waktu itu..kami kehilangan guru bahasa Arab kami yang berpindah ke sekolah lain..Ust. Nazri datang dan mengajar subjek tersebut..Cara pengajarannya amat menarik perhatian kami..kami belajar dalam keadaan santai tanpa sedikit pun tekanan dalam subjek tersebut (tapi tak semua la)..

itu pertama kali dia mengajar kami..time kami di tingkatan 2 dan 3, dia tidak lagi mengajar kami..kerana ada guru baru yang menggantinya..lagipun dia adalah guru yang mengajar tingkatan 4 dan 5,dalam subjek Agama Islam dan Sains..

namun,walaupun tidak mengajar kami,dia masih mengingati kami..wajah setiap daripada kami yang seramai 30 orang..dia tetap akan menegur dan bertanya beberapa soalan dalam bahasa Arab jika terserempak dengan kami..Senyuman tidak pernah lekang dari bibirnya..wajahnya bercahaya..mempamerkan keimanan di dada..

kemudian..kami memasuki tingkatan 4..di situ,tanpa disangka-sangka..dia menjadi guru kelas kami,4 sc 1..yang lucunya..rata-rata daripada kami mengharapkan dia menjadi guru kelas kami..dan..akhirnya..tekaan kami betul..

kami bersyukur..kerana..bukan apa..kami amat menyanjunginya sebagai seorang guru..selain sebagai guru kelas..dia juga mengajar kami subjek agama islam..Walaupun cuma itu tanggungjawabnya, tapi ilmu yang dimilikinya lebih sebagai ustaz..dia juga menjadi sumber rujukan kami dalam subjek-subjek yang lain..contohnya,matematik,kimia,fizik,sejarah dan yang lain-lain..

selain daripada itu..dia juga merupakan 'kounselor' kami..setiap dari kami yang mempunyai masalah berkaitan agama ataupun peribadi..lebih sedia berjumpa dengannya untuk meminta nasihat ataupun pandangan..

dia juga merangsang kami untuk berubah..termasuk aku..jujur,kami akui..sebelum ini kebanyakan kami adalah dari keluarga yang 'biasa-biasa' dalam soal agama..malah ada yang terlalu sedikit pengetahuan tentang agama..namun,atas nasihat dan bimbingannya..serta tidak lupa Hidayah dari ILAHI, kami berubah sedikit-demi sedikit..sehingga kini..ramai kawan-kawan aku yang sebelum ini 'biasa-biasa' kini menjadi 'luar biasa'..

kami tidak pernah lupa apa yang dipesan dan harapannya pada kami..dia menganggap kami seperti anak-anaknya..

dia tidak pernah melibatkan isu politik dalam pengajarannya..dia mempunya etika yang sepatutnya ada pada seorang guru..apa yang berlaku..amat mengejutkan..namun kini semuanya telah berakhir..

Bukan mengagungkan dia..dia cuma insan biasa..namun ilmu yang diberikannya kepada kami terlalu banyak dan terlalu berharga membuat kami menyanjunginya..sebagai seorang guru yang takkan kami lupakan sampai bila-bila..walaupun kini..dia telah tiada..



Dedicated to: Ust. Nazri
From Us: 4 sc 1 (2004) & 5 sc 1 (2005)
S.M.K. Kinabutan Tawau..
Friday, April 03, 2009 0 530 Pendapat

Ia Bukan Semudah yang dilihat..

Burung yang terbang membelah angkasa lahirnya dari sebiji telur..sepohon pokok yang gah berdiri dibawah mentari pula berasal dari sebiji biji benih yang kecil..Manakala seorang manusia asalnya adalah seorang bayi yang lemah dan tidak mampu berdikari..

Orang yang tidak prnah melakukan apa-apa mudah berkata apa-apa sahaja..dia melihat seseorang berlatih sukan, dia berkata “ala,setakat jaguh kampung..aku pun boleh!”
Hakikatnya dia tidak pernah melakukan apa-apa..Andai dia berlatih sukan seperti orang tersebut, barulah dia tahu betapa peritnya untuk mencapai kejayaan tersebut walaupun hanya seorang “jaguh kampung”..

seorang ahli perniagaan asalnya hanyalah seorang peniaga kedai runcit yang kemudiannya berusaha untuk mengembangkan perniagaannya sehinggalah berjaya dan dikenali ramai..begitu juga dengan seekor burung yang asalnya adalah anak burung yang lemah dan tidak mampu terbang..

kita hanya mampu melihat dan berkata “ala,aku pun boleh”..tapi kita tidak pernah untuk mencuba melakukan apa yang dilakukan oleh orang tersebut..kita tidak tahu betapa sukarnya seseorang itu untuk mencapai kejayaan yang dimilikinya sekarang..hasilnya kita cuma berkata-kata dengan fikiran sebegitu..

kita seharusnya sedar,sesuatu yang besar itu bermula dari sesuatu yang kecil..seorang bayi tidak mampu terus berdiri dan berlari saat tibanya dia dimuka bumi ini..dia perlu dipimpin, dibantu dan saat demi saat dia mampu untuk terus membesar menjadi seorang manusia..

seorang yang tidak pernah menulis buku akan berkata betapa mudahnya untuk menghasilkan sebuah buku,namun seandainya dia mencuba untuk melakukannya, dia pasti sedar bukan mudah untuk menghasilkannya..

berkata itu mudah,sebab itu ramai yang melakukannya.. namun untuk melakukannya amat sukar sekali..kerana..kita melihat apa yang ada di depan mata..bukan menggunakan mata hati..
buka mata, buka minda..

ZM: Kalau kita boleh, jangan cakap je..buktikan!
Thursday, April 02, 2009 0 530 Pendapat

Siapa Paling Malas

Pada masa dahulu, ada sebuah kampung dimana semua rakyatnya amat rajin belaka tidak ada yang malas.

Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas. Semasa perhimpunan itu,seorang lelaki mengaku "saya adalah yang paling malas"

Raja pun bertanya "apa tahap malas awak?"

Lalu jawab lelaki tersebut "kalau saya hendak makan, ada orang yang menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi "Saya lebih malas lagi dari dia tuanku".

Raja pun bertanya kepadanya "sampai mana pulak tahap malas awak?"
maka jawabnya "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong kunyahkan".

Maka raja pun terdiam.

Tanpa disangka-sangka datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil berkata :"saya adalah yang paling malas tuanku.."

Raja pun bertanya, : "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"

budak itu pun menjawab "Nak cite pun malas!"

zm: pemalas sungguh pemalas-pemalas ini!! hehehe..
Wednesday, April 01, 2009 0 530 Pendapat

Sehari di Tanaki

Assalammualaikum..ni nak story sikit..time aku balik dari Kl hari tu..aku pergilah melancong sekejap..ke kota kinabalu..then,aku singgah sekejap ke kem Tanaki,Tambunan..

Kem ni sebenarnya kem Latihan PLKN..aku saje je jalan-jalan ke sana..cuma nak tengok keadaan kem je..then,pelatih-pelatih PLKN..rasa rindu pula kat kem aku dulu..

keadaan di sana memang sejuk..sebab kawasan tu tanah tinggi..biasa la kaawasan bukit bukau kan..tapi best juga la..aku bermalam di sana..malam memang sejuk..pakai selimut pun masih lagi sejuk..tak payah pakai air-cond or kipas..

pagi esoknya,sebelum pulang..aku sempat juga melawat kawasan tali tinggi dan kawasan kembara halangan..kebetulan lak time tu jurulatih tengah try Abselling..sempat juga aku cuba Abselling kat sana..



ni la gambar aku masa abselling tu..ni masih kat atas..jenguk sikit kat bawah..mak aii!! tingginya..buat-buat cool..malu kat Jurulatih kat situ..siapa suruh nak try..ha..ambik ko! haha..


ha..yang ni lak..time tengah turun..pergh..cuak jugak! tapi kena hadapi juga la kan..huhu..nampak macam pakar kan?tapi sebenarnya ni first time buat..sejuk tau tangan kat dalam sarung tangan tu..walaupun tak susah..and boleh hadapi,tapi nervous..sebab ramai Jurulatih kat bawah tu tengah tengok..malu la..macam ahli bomba yang nak selamatkan diri sendiri dalam kebakaran pun ada..huhu..



ni lak bila dah sampai bawah..lega rasanya..sempat lagi posing dengan Jurulatih tu..walaupun nampak belakang dia je..huhu..apa-apa pun ni satu lagi pengalaman yang best dan..kalau boleh..nak try lagi!!!

finally..pulang..lepas kena marah..hehe..siapa suruh tak dengar cakap..tapi memang best la..kalau ada kem macam ni..nak le pergi lagi..

ZM: nak pegi lagi!















 
;