Saturday, March 14, 2009 0 530 Pendapat

Islamkah Kita?

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda...

Suatu hari pada masa sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnya dengan pakaian hitam..tak nampak apa cuma dua biji mata dan membawa senapang... lalu salah seorang lelaki tu bertempik

"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari parajemaah itu untuk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Imam tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:

"Ok Pak Imam, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat"

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah..

Adakah anda rasa lawak dengan cerita di atas? selain terhibur anda fikirlahlah..Berapa daripada umat islam hari ini yang betul-betul Islam? adakah dengan mengucap kalimah Syahadah sudah cukup untuk membuktikan kita dalah islam?Dimana nilai-nilai kita sebagai Islam?

ZM: Cukup sedih dengan keadaan umat Islam hari ini..mudah sahaja ditindas dan dibunuh oleh orang Kafir..
1 530 Pendapat

20 Cara Membuat Roomate Anda Menjadi Gila

1. Setiap hari Jumaat, pack segala barang anda dan bagitau kat roommate anda nak balik kampung. Selepas sejam, balik ke bilik & terangkan bahawa tiada orang kat rumah. Unpack segala barang anda & pegi tidur.

2. Setiap kali roommate anda balik, jerit sekuat hati" horee...kau dah balik akhirnya". Lepas tu menari dlm 5 minit. Lepas tu, tenung jam lama-lama dan tanya dia "Sepatutnya kau dah pergi dah sekarang"


3. Buat-buat terjaga pada tengah malam, jerit kuat-kuat "Tolong, kat mana aku berada ni?" dan lari keliling bilik tu. Kalau bilik kecil, cukuplah sekadar melompat 2-3 kali. Kemudian, sambung tidur. Esoknya, kalau dia tanya, pura-pura tak tahu apa yang dia cakap.


4. Ambil marker, buat bulatan kecil kat lengan anda. Besarkan bulatan tu setiap hari sambil berkata "Dah merebak... dah merebak!"

5. Beli pepokok bonsai. Bercakap & tidur dengan pokok tu setiap hari. Selepas seminggu, bertengkar dengan pokok tu dan cakap "Aku tak boleh hidup sebilik dengan kau lagi" sambil keluar & menghempaskan pintu bilik dengan kuat...Buang pokok tu tapi biarkan pasu kat situ.

6. Beli pisau banyak-banyak. Tajamkan setiap malam sambil merenung roommate anda sambil berkata "Tak lama lagi...tak lama lagi..."


7. Duduk didepan papan chess dua-tiga jam tanpa buat apa-apa atau cakap apa-apa. Lepas tu bangun secara tiba-tiba sambil berkata, "Siot betul, kalah lagi"


8. Setiap kali roommate balik, tutup lampu dan tidur. Lepas dia keluar, bangun dan menjerit dengan kuat "Horee...!". Buka lampu semula.

9. Pakai topi kertas. Bila dia balik, cakap "Selamat Datang ke McDonald. Boleh saya ambil pesanan anda?" Lepas tu buat muka bodoh, sambil berkata "Eh, kau rupanya.."

10. Kata pada roommate "Ada pesanan penting untuk kau". Lepas tu buat-buat pengsan. Lepas 2-3 jam, bangun dan cakap yang anda dah lupa pesanan tu. Kemudian, cakap "Eh...aku dah ingat". Lepas tu pengsan balik.


11. Bila roommate anda balik, berpura-pura tengah telefon. Caci maki dan menjerit dengan kuat kat telefon tu. Lepas tu letak telefon dan cakap kat roommate bahawa yg telefon tadi adalah mak dia. Cakap mak dia akan telefon balik.

12. Kalau roommate suka gosok gigi kat sinki, perhatikan sampai habis. Lepas dia habis, cakap dengan dia bahawa anda kena ajar dia cara mengosok gigi dengan betul.

13. Edarkan risalah ke kawasan kedai/rumah kedai berdekatan rumah/kampus. Dalam risalah tu, nyatakan bahawa roommate anda hilang. Letak sekali gambar dia dalam risalah tu. Tawarkan hadiah kepada sesiapa yg menjumpai roommate anda.

14. Bila roommate anda tutup lampu pada sebelah malam, nyanyi lagu opera sekuat hati. Bila dia buka balik lampu, buat muka tyak tau apa-apa dan confused.

15. Duduk & renung roommate dalam 2-3 jam. Kalau boleh, bawa kawan-kawan sekali sambil makan kacang & popcorn. Buat macam tengah tengok wayang.

16. Masa roommate tiada, ambil deodoran dan sapukan pada seluruh dinding bilik. Bila dia balik, puji bahawa bilik berbau wangi. Lakukan selalu sampai deodoran tu habis.

17. Kalau roommate ada binatang peliharaan, contohnya kucing, offer untuk beri makan kepada binatang tersebut. Cepat-cepat keluarkan botol gam atau minyak rambut sebelum dia beri persetujuan kepada anda.

18. Pegang & gosok-gosok rambut roommate anda sambil berkata "Rambut kau hitam, lurus dan berkilat la...Macam teknik rebonding...". Sekali-sekala buat masa dia tengah tidur.

19. Masa roommate tidur, bungkus dia macam kafan mayat (siap ikat), pastu panggil kawan-kawan dalam 10 orang baca yasin ramai-ramai. Bile roomate jaga pakat-pakat buat mcm tak nampak apa-apa.

20. Sebelum roommate balik dari kelas, bungkus diri sendiri macam kafan (siap ikat jugak) pastu baring senyap-senyap atas katil dia. Mesti dia terkejut sampai pengsan bila masuk bilik tengok ada mayat.

ZM: ni roomate ke yang buat tu yang gila??Lu fikirlah sendiri!!
Wednesday, March 11, 2009 0 530 Pendapat

Gemuruh (faizal tahir)

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Bila bertalu rentak di kalbu
Hasrat yang tersirat semakin ku buru
Bila bergema laungan gempita
Harapan bernyala nadiku berganda

Gemuruh jiwa semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa

Ungkapan ini bukan sekadar bermimpi
Segalanya pastikan terbukti nanti

lagu ni bagi semangat r! walaupun cuma lagu tema My starz LG,tapi lirik dia memang best! suka sangat..cuma sekarang ni baru ada mood nak citer about Lirik lagu..banyak lagi nak post ni!

ZM: Suka lirik yang naikkan semangat nak teruskan usaha!
0 530 Pendapat

Hadapi Dengan Senyuman (Dewa)

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi..
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua... Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah..
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

Lirik lagu ni amat bermakna. Ia menyedarkan aku yang kita perlu redha dengan apa yang berlaku sama ada kita suka atau pun tidak..tapi kita kena terima kerana itu takdirNya..apa yang perlu kita lakukan adalah merelakannya dan memahami yang itu adalah yang terbaik buat kita. Tiada apa yang dapat kita lakukan untuk mengubah apa yang telah ditetapkanNya..

zm: Perlu redha dengan apa yang telah ditentukan..download lagu ini
Tuesday, March 10, 2009 0 530 Pendapat

Siapa lagi Bijak?

Al-kisah... (kedengaran muzik latar ala-ala arabian..)

Di suatu hari, 5 jari bersaudara bersembang sesama mereka. Tiba-tiba, ibu jari bersuara, "kamu semua cuba teka, siapa yang paling hebat sekali dalam banyak-banyak jari?". "Siapa?" jari-jari yang lain mula memberikan respon. "Haha, akulah yang paling hebat sebab aku ibu segala jari dan aku adalah yang paling besar sekali." Kata ibu jari dengan angkuh."Eh..tidak, tidak.. akulah yang paling hebat dan berkuasa sekali. Sebabnya, asalkan aku tunjuk sahaja semua orang mengikut perintahku".

Jari telunjuk pula menyatakan kelebihan diri."Aik! mana boleh! akulah yang paling hebat. Sebabnya dalam banyak-banyak jari, akulah yang paling tinggi. Korang semua berkedudukan rendah dari aku haha!" Jari hantu pula yang mengaku dirinya paling berkuasa."Nanti dulu, agaknya kau orang sudah lupa ya? akulah yang paling kaya antara kita berlima. Sebabnya, manusia memakai emas dan berlian dibadan aku! cincin dan permata disarungkan padaku". Jari manis pula bersuara.

Mendengarkan 4 saudaranya beradu kekuasaan, jari yang kelima pun berfikir sendiri. "Apalah kelebihanku ini, sudahlah kecil, pendek dan tidak kaya pulak..". Setelah penat memerah otak, dia mendapat satu idea."Hah, aku dah dapat!". "Wahai saudara-saudaraku, sebenarnya akulah yang paling kaya, paling hebat dan paling berkuasa!" katanya dengan lantang."Eh, budak kecik ada hati nak berangan mengalahkan kami ya? hah! kenapa pula kamu yang paling berkuasa?" soal jari hantu. Hatinya mengejek si kecil itu. "Aku adalah raja!" ujar jari kecil.

"Hah? raja mana pula kau ini?" jari telunjuk pula bertanya. "Aku raja Keling, kelingKING!" jari kelingking pun ketawa sekuat hatinya, kerana dapat mengenakan 4 saudaranya itu. Jari-jari yang lain semuanya diam tidak terkata apa-apa. Akhirnya, semua jari-jari yang sombong dan angkuh itu terdiam dengan KEBIJAKSANAAN jari kelingking.

ZM: Berbangga dengan kebijaksanaan..ada yang lebih bijak dari kita..


Monday, March 09, 2009 0 530 Pendapat

17th Ibadah Camp (2nd Phase)

Assalammualaikum..

Alhamdulillah..akhirnya aku berjaya melepasi satu lagi ujian sebelum bergelar graduated student..iaitu Program kem ibadah yang dianjurkan oleh pihak kolej dan diwajibkan kepada semua pelajar semester akhir..

Apa yang aku ingin kongsi di sini adalah tentang pengalaman dan apa yang aku lakukan dalam tempoh tersebut..

Pada awalnya aku agak berdebar juga, pertama kali selepas presentation hari tu..tapi aku kuatkan hati,aku bertolak ke kolej pada pukul 7.30 pagi dan pada pukul 8 pagi pula,perlu mendaftar untuk mengesahkan kehadiran dalam program tersebut..terlalu banyak ilmu baru yang aku dapat ketika berada dalam program ini..dan juga pelbagai aktiviti yang menarik dijalankan..disamping dapat beramah mesra dengan kawan-kawan yang sebelum ini cuma kawan sekelas,namun dalam program ini kami lebih menghargai erti persahabatan (agaknya kot..)

selama dua hari satu malam program ini dijalankan..kami ditempatkan di Asrama Puteri Desa view pada malam tersebut manakala pelajar lelaki ditempatkan di Asrama Taman Sri Kuching..Program bermula pada pukul 9 pagi dimana aktiviti pertama adalah briefing daripada bahagian Kewangan,juga bahagian disiplin khusus untuk ibadah kem..kemudian program diteruskan lagi dengan ceramah yang bertajuk 'Solat'..terlalu banyak yang aku tak tahu rupanya..Antaranya,tiada dalil yang mengatakan kita tak boleh bergerak lebih dari 3 kali..Juga cara solat wanita dan lelaki,disamping cara solat rasulullah dan bagaimana untuk meningkatkan kekhusyukan dalam solat.

Selain itu,ceramah 'taharah' juga benar-benar menarik..Taharah bermaksud,bersuci..Cara bersuci yang betul,cara Rasullulah juga banyak lagi ilmu yang selama ini dipandang ringan oleh kita sebagai umat islam..Cerita 'Aurah ' yang dihoskan oleh Ustaz Fauzan cukup memberi manfaat. Pelbagai perkara dibangkitkan berkaitan isu Aurat yang selama ini kurang dititikberatkan oleh umat islam..Ceramah-ceramah ini memberi kesan pada kami semua untuk membetulkan diri kami dan sekaligus menambahkan keyakinan kami untuk menjadi insan yang lebih sempurna..Selain ceramah,banyak juga aktivi yang memberi ilmu serta memberi kesedaran..Jenazah management meningatkan kami tentang kematian dan juga cara-cara menguruskan jenazah dari mula meninggal dunia sampailah ke tanak perkuburan..

Aktiviti yang paling menarik.."Aktiviti fizikal Malam Hari"..kami diminta untuk berpakaian sukan pada pukul 9.00 malam! aktiviti pula sampai pukul 11.00 malam..Selepas itu,barulah semuanya beransur pulang..tapi malangnya semua pelajar yang ditempatkan di Asrama Desa View terpaksa menunggu giliran untuk pulang,group kami pula adalah yang terakhir..Lebih kurang pukul 12.40 barulah kami dapat pulang dan berehat..

Keesokan harinya,kami bertolak ke Kolej untuk majlis penutupan..Setiap kumpulan menerima hadiah dari kategori yang berbeza..Kumpulan kami pula memenangi anugerah kumpulan paling sopan! lucu pula bila dikenangkan balik..

Majlis berakhir pada pukul 5 petang.

Tuesday, March 03, 2009 0 530 Pendapat

Mudah ke nak capai cita-cita?

Pada suatu hari, di dalam kelas..
"Abu,apa cita-cita kamu bila dewasa nanti?" tanya seorang cikgu kepada anak muridnya.
"Saya nak jadi Polis!" jawab si anak murid. "Kamu pula Ali?" tanya cikgu itu lagi.."Saya nak jadi Doktor,cikgu!" Jawab si Ali.."Bagus!" puji cikgu tersebut..

Itu cerita budak-budak..sama seperti kita semua,pernah melalui pengalaman seperti diatas..Jika ditanya tentang cita-cita,pasti jawapannya sama seperti mereka..Bila besar nanti, nak jadi doktor,jadi polis,askar dan pelbagai lagi,cita-cita yang semuanya dipandang tinggi dan dihormati..

Tetapi,bila dewasa..hanya beberapa orang sahaja yang betul-betul mencapai cita-cita yang mereka sebutkan sewaktu zaman kanak-kanak..yang selebihnya?

Ada yang berhenti di pertengahan jalan..ada pula yang menyambung bidang pengajian yang berlainan dari yang dicita-citakan..

Itulah yang dinamakan kehidupan..kita melihat sesuatu itu amat mudah pada zahirnya..tetapi,bila kita melaluinya..baru kita tahu betapa sukarnya untuk mendapat apa yang kita idamkan..

Kadang-kadang,cita-cita kita pada zaman kanak-kanak hanya tinggal cita-cita..masa tu,kita tak fikir pun yang kita betul-betul nak capai..kita cuma berminat dan disebabkan semua kawan-kawan pun ada cita-cita yang sama..kita pun sudah pasti nakkan benda yang sama..ye la budak-budak..

Bila dewasa, kita lupakan cita-cita zaman kanak-kanak..mungkin kerana ada yang lebih menarik berbanding apa yang kita cita-citakan..atau mungkin terlalu sukar untuk kita mencapainya..cuma diri kita yang tahu..Tepuk dada,tanya diri..

renung-renungkan..

zm: Tak pernah bercita-cita nak jadi Guru Tadika!
 
;