Thursday, January 01, 2009

Koleksi Cerita Pendek

Cerita 1
Asari melihat rakannya, Ajoi sedang membuat kopi. Kemudian memasukkan sebutir ubat panadol ke dalamnya. Dengan kehairanan Asari bertanya kepada Ajoi.

Asari: Kenapa kau masukkan panadol dalam kopi tu??
Ajoi: Kopi ni panas,bagi panadol kurang sikit panas dia.

Cerita 2
Seorang pemburu bertembung dengan seekor singa. Terrperanjat, dia tak sempat mengangkat senapangnya. Tiada pilihan, pemburu itu bertadah tangan dan berdoa. Ketika pemburu itu menjeling ke arah singa, dia ternampak bahawa singa itu juga sedang berdoa.

Pemburu: Ah leganya..singa baik rupanya. Lepaskanlah aku.
Singa: Ya! singa yang baik selalu baca doa sebelum makan, amin..

Cerita 3
Seorang pegawai polis masuk ke bilik mayat sebuah hospital untuk menyiasat punca kematian tiga lelaki sekaligus. Selepas memeriksa mayat-mayat itu, dia bertanya kepada penjaga bilik berkenaan.

Polis : Mengapa ketiga-tiga mayat tersenyum?
Penjaga : Lelaki pertama sedang bersanding, apabila tiba2 diserang strok.Lelaki kedua pula khabarnya menang loteri dan mati serangan sakit jantung manakala yg ketiga disambar petir.
Polis : Hah! Kenapa disambar petir pun tersenyum?
Penjaga : Masa tu dia ingat orang sedang ambil gambarnya. Tangannya pun sedang menunjukkan tanda "peace"

Cerita 4
Sebaik sahaja mengambil tempat duduk di ruang menunggu sebuah klinik, Lias terpandang Amin sedang menangis teresak-esak. Dia segera mendekati Amin.

Lias : Kenapa menangis?
Amin : Saya datang untuk ujian darah.
Lias : Awak takut ke?
Amin : Bukan itu sebabnya. Semasa ujian darah dijalankan, mereka telah terpotong jari saya.
(Mendengarkan penjelasan Amin, Lias menangis.)
Amin : Eh, kenapa pula awak menangis?
Lias : Saya datang untuk ujian air kencing..

Cerita 5
Seorang lelaki pergi ke klinik mata. Setelah matanya diperiksa, dia bertanya "Doktor, selepas pakai cermin mata nanti, boleh ke saya membaca macam orang lain?" "Dah tentu" jawab doktor. "Oh, gembiranya. Dah lama saya buta huruf, akhirnya boleh juga saya membaca." kata lelaki itu dengan riang.

Cerita 6
Seorang posmen yang datang menghantar surat.

Posmen: Assalamualaikum..
Tuan rumah: Walaikumsalam..
Posmen: Ni rumah encik Sameon ke?
Tuan rumah: Ya saya..
Posmen: Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni.
Tuan Rumah: Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos je?

Cerita 7
Tiga orang Asli menaiki motosikal dan ditahan polis trafik. Namun penunggang motor tersebut tidak berhenti. Dengan muka tidak bersalah,penuggang tersebut berkata, "Tak muat dah tok, kami dah bertiga. Jalan dulu tok!"



ZM:Sekadar Hiburan

0 530 Pendapat:

 
;