Sunday, December 21, 2008

Di mana ada kemahuan,di situ ada jalan

Lama sudah rasanya tidak ada entri di dalam blog ini..agak busy sepanjang minggu dan bulan ni..maklumlah,dah masuk arena pekerjaan..apa yang ingin saya kongsikan kali ini adalah tentang Kekurangan diri dan usaha..

setiap hari,saya menaiki bas ke tempat kerja dan setiap hari jugalah,saya terserempak dengan seorang pakcik yang buta..dia turun di tempat yang sama dengan saya..dan setiap hari akan ada seorang wanita yang akan memimpinnya sehingga ke destinasinya..

Saya pada mulanya merasa agak pelik,pakcik ini bekerja sebagai apa dan bagaimana cara dia bekerja dengan keadaannya yang seperti itu..tetapi saya tidak berkesempatan untuk bercerita dengannya kerana masing-masing sibuk untuk ke tempat kerja..

sehinggalah pada suatu hari,wanita tersebut tidak datang..pakcik itu turun dari bas berseorangan..yang amat menyedihkan saya ialah,tiada seorang pun yang simpati dam mahu memimpin pakcik tersebut ke pejabatnya..sehingga saya turun dan saya memimpinnya..

disepanjang perjalanan kami,saya bertanyakan destinasinya..dia memberitahu saya,di E2..Barulah saya tau,dia bekerja di Jabatan Zakat,Haji dan Wakaf..saya bertanya lagi beberapa perkara kepada pakcik tersebut,dia menjawab dengan ramah..dia berpesan,tak perlu hantar sampai ke destinasi,cukup ke bahagian tengah sahaja...

Selain itu,dia memberi kata-kata perangsang untuk saya..Menurutnya,dalam hidup ini kita tidak boleh terlalu bergantung dengan orang lain..Allah menciptakan manusia dengan kelebihan dan kekurangan,jadi kita gunakan kelebihan yang ada untuk menutup kekurangan diri,barulah kita jadi insan sempurna..

lagipun,kalau kita usaha..Allah pasti akan bantu kita capai apa yang kita nak..Allah tak pernah sia-siakan hambanya..

aku terfikir apa yang dikatakan pakcik itu..memang dia seorang yang kuat dan tabah,bayangkanlah setiap hari dia berseorangan ke tempat kerja dengan keadaan yang tidak dapat melihat apa-apa,fizikalnya..

Aku harap kisah ini dapat dijadikan teladan..usaha tangga kejayaan..Gambate!

0 530 Pendapat:

 
;